W piątek Pekin określił swoje zamiary co do rozwoju planu Xi Jinpinga o Jedwabnym Szlaku, który, według najnowszych doniesień, miałby również obejmować, oprócz drogi lądowej, trasy żeglugowe biegnące przez Arktykę.
– Chiny mają nadzieję współpracować ze wszystkimi stronami nad stworzeniem Polarnego Jedwabnego Szlaku poprzez rozwój arktycznych szlaków żeglugowych – czytamy w dokumencie wydanym przez chińskie Biuro Informacyjne Rady Państwa.
Wydając pierwszy oficjalny dokument dotyczący Arktyki, Chiny zapowiedziały, że mają zamiar zachęcić przedsiębiorstwa do budowy infrastruktury i przeprowadzenia próbnych komercyjnych podróży, torujących drogę szlakom żeglugowym w tamtym rejonie, które potem utworzą Polarny Jedwabny Szlak. Ma to być możliwe dzięki stopniowemu zanikaniu pokrywy lodowej na Oceanie Arktycznym.
Żegluga przez Przejście Północno-Wschodnie pozwoliłaby zaoszczędzić prawie 20 dni w porównaniu do trasy wiodącej przez Kanał Sueski. COSCO Shipping, chińska państwowa firma logistyczna korzystała już z trasy przez Arktykę.
Rosnące wpływy Chin w regionie wywołały obawy położonych tam państw dotyczące długoterminowych planów strategicznych, w tym możliwym rozmieszczeniem wojskowym.
– Niektórzy ludzie mogą mieć wątpliwości co do naszego udziału w rozwoju Arktyki, obawiając się, że możemy mieć inne intencje, lub że możemy grabić zasoby lub niszczyć środowisko – powiedział podczas briefingu wiceminister spraw zagranicznych Kong Xuanyou. – Jestem głęboko przekonany, że te obawy są całkowicie niepotrzebne .
Dokument wspomina o interesie Chin w zakresie ropy naftowej i gazu, minerałów, rybołówstwa i innych zasobów w regionie, ale wyraża zainteresowanie współpracą Chin z innymi państwami arktycznymi.