Pokolenie Y – zwane „Generacją Google”, „Pokoleniem Millenium” czy „Pokoleniem Piotrusia Pana” – to urodzeni w latach ok. 1980 -1995. Ich rodzice, czyli pokolenie X, to urodzeni po II wojnie światowej w latach ok. 1950 -1979. Wychowani zostali w poczuciu niższości, ambitni, przyzwyczajeni do ciężkiej pracy. Przez trudne okoliczności nauczyli się zaradności w sprawach codziennych. Natomiast obecna młodzież to pokolenie Z, które obejmuje urodzonych po 1995 roku, zwane też „Generacją sieci”. To generacja jeszcze bardziej zaangażowana technologiczne i zupełnie zagubiona w realnym świecie. Rozmowy „na żywo” zastępują wymianą myśli w Internecie.
WYCHOWANIE
· Wychowywali się w dobrobycie, na który ich rodzice ciężko pracowali. Jednak oni nie mają poczucia, że trzeba ciężko pracować, żeby coś osiągnąć. Chcą efektów od razu.
· Nie są zapobiegliwi.
· Są nastawieni roszczeniowo.
· Są hybrydą wychowywaną w oddziaływaniu wartości zachodnich, postępowych oraz tradycyjnych, wschodnioeuropejskich.
· Pokolenie Narcyzów – nie mają pojęcia o tym, co to znaczy wykonywać odpowiedzialne zadania.
· Są egoistami. Są mniej empatyczni, trudniej nawiązują trwałe więzi.
WEJŚCIE W DOROSŁOŚĆ
· Obserwując zabiegane życie swoich rodziców, opóźniają okres wchodzenia w dorosłość, chcą podjąć przemyślane decyzje o swojej przyszłości.
· Pokolenie Y oraz następne są bardzo podzielone – ogromny wpływ na ich obecne życie ma kultura domu rodzinnego – czy rodzice dbali o ich rozwój, jakich postaw społecznych ich nauczyli itp.
AUTORYTETY
· Traktują je w sposób bardziej przypominający stosunki panujące w społecznościach pierwotnych; uznają tzw. autorytet przechodni, który należy do osoby aktualnie kompetentnej lub skutecznej w danej dziedzinie. Kiedy wartości, na których opiera się autorytet, zanikają lub słabną, wtedy oznacza to kres samego autorytetu. Badania pokazują, że autorytet przechodni funkcjonuje również wśród małp.
STOSUNEK DO WIEDZY
· Wychowali się w złudnej świadomości nieskrępowanego dostępu do informacji (Internet).
· Są przyzwyczajeni do niezależności, każdą porcję wiedzy chcą sami sprawdzić w sieci. Cechuje ich krytycyzm i sceptyczne podejście do tradycji, wartości, które dotychczas były uznawane za oczywiste.
· Aktywnie uczestniczą w życiu w sieci, dzielą się tym, co przeżywają, tworzą własne treści w przekonaniu o ich wartości.
· Są biegli w obsłudze narzędzi informacyjnych, ale mają trudności z przetwarzaniem informacji, z ich selekcją i oceną. Mają tendencję do czerpania z cudzych utworów (tzw. pokolenie „wytnij – wklej”), poświęcają niewiele czasu na rzetelną ocenę wyszukanej informacji.
· Cenią możliwość interakcji, wglądu w pracę koncepcyjną zespołu, do którego należą, jednocześnie zachowując własną odrębność.
· Są niecierpliwi, tzw. pokolenie instant – żądają natychmiastowej reakcji, feedbacku co do swoich osiągnięć. Nie starają się zrozumieć mechanizmów, dlaczego coś się zepsuło, raczej wolą wypróbować coś indukcyjnie – próbują do skutku, aż zadziała.
· Inna nazwa pokolenia Y to „cyfrowi tubylcy”. Uznają wyższość przekazu graficznego nad tekstowym. Surfując po Internecie, zazwyczaj nie czytają, lecz przeglądają.
· Potrafią działać równolegle na wielu płaszczyznach i wielozadaniowo. Dlatego do efektywnej pracy potrzebują ciągłej wielowymiarowej stymulacji – ciągle „musi się coś dziać”.
PREFERENCJE – marketing, przestrzeń
· Aby „Igreki” dostrzegły działalność instytucji, firmy, powinna ona posiadać: aktualny serwis WWW, blog, hasło w Wikipedii, profil na Facebooku i innych serwisach społecznościowych.
· Generacja Google preferuje „elastyczność przestrzenną”, która umożliwia poruszanie się po danym budynku, pomieszczeniu w sposób analogiczny do surfowania po Internecie, gdzie użytkownik samodzielnie wybiera interesujące go tematy. Miejsce spotkań dla „Igreków” powinno mieć odpowiednią atmosferę, umożliwiając im multizadaniowość, gdzie będzie dostęp do Internetu, lecz również miejsce do swobodnej rozmowy, pracy w grupie czy jedzenia. Łatwiej będzie ich przyciągnąć do takiego miejsca, jeśli wokół podejmowanych inicjatyw będą organizowane społeczności (zarówno w realu jak i virtualu).
· Ważną część w ich życiu zajmują technologie, są ciągle online. Większość z nich spędza więcej niż godzinę dziennie na Facebooku. Komunikują się szybko i efektywnie, raczej nie przez rozmowę telefoniczną.
· Chociaż wychowani na Internecie, nadal bardzo cenią sobie bezpośrednie kontakty.
· Są przyzwyczajeni do częstych ocen ich pracy, tak jak w grze komputerowej.
· Są lojalni wtedy, gdy zapewni się im miejsce rozwoju.
PERSPEKTYWA NA ŚWIAT
· Są pewni siebie, wierzą we własne siły, często uważają się za ekspertów w różnych dziedzinach. Świat wydaje im się mały, bez ograniczeń.
· Liberalni co do światopoglądu, mają bardziej otwarte umysły na tematy kontrowersyjne niż poprzednie pokolenia.
· Rzadziej chodzą do kościoła, są bardziej sceptycznie nastawieni do instytucji religijnych.
· Nie boją się emigracji, wręcz przeciwnie, uznają ją za kuszącą opcję w przyszłości.
· Praca to dla nich dodatek do życia, liczy się dobra zabawa, użycie jak najwięcej się da.
· Stawiają na wygodę życia, są pokoleniem hedonistów.
· Nie dbają o dobro ogółu, postawy obywatelskie nie są wśród nich popularne.
· Uważają, że ich przyszłość w dużym stopniu zależy od czynników zewnętrznych, co obniża ich motywację, zmniejsza efektywność.
· Ważną rolę w ich życiu pełnią znajomi, z ich oceną się liczą.
· Nie lubią szufladkowania, pragną być podziwiani, akceptowani. Chcą być wyjątkowi.
· W Pokoleniu Y jest dwukrotnie więcej alkoholików (7,3 proc.) i trzykrotnie więcej narkomanów (3,7 proc.) niż w Pokoleniu X. „Igreki” częściej też trafiają do psychiatrów z depresją.
fot. Stock photo